6 krokov ako vytvoriť úspešnú skupinu na Facebooku
#Tip #Novinka 22-07-2020

6 krokov ako vytvoriť úspešnú skupinu na Facebooku

Autor: Katarína Galová

1. Téma - Vytvoriť venovať sa téme, ktorá baví nielen vás, ale viacero ľudí.

2. Obsah príspevkov - Pridávať zaujímavé a odborné články, ktoré sú z overených zdrojov.

3. Pestrosť

4. Nastaviť pravidlá a adminovanie

5. Zapojenie ľudí – aktivita

6. Tolerancia a hejteri - úprimnosť

Oslovilo ma niekoľko ľudí, ako som sa v tak krátkom čase v rozmedzí 2 rokov dopracovala k takému počtu sledovateľov (v tomto období ich bolo 80.000) v skupine Chaty, chalupy, záhrady, balkóny a všetko, čo si do nich vyrobíš sám na Facebooku.

Popravde, nebolo to mojím cieľom zamerať sa na číslo ľudí v skupine a ako zvyšovať ich počet, ale v 6 bodoch popíšem, na čom som si dala záležať, aby skupina nabrala správny smer a ľudia mali záujem sa do nej pridať a prispievať príspevkami.

1. Téma

Samozrejme dôležitá je téma. Už som to niekoľkokrát spomínala, že mne samotnej chýbala skupina na výmenu rád a nápadov v oblasti chalupárčenia a záhrady, preto som si založila skupinu, ktorá sa tejto téme bude venovať. Taktiež je dôležité, aby téma oslovila nielen Teba, ako osobu, ale aj väčšinu ľudí. Milujem sledovať NA CHALUPE s Katkou Jesenskou, alebo HURÁ do ZÁHRADY, či Postav dom, zasaď strom a nevynímajúc Novú Záhradu. Záujem o tieto relácie je veľký, preto som dúfala, že so skupinou s podobnou tematikou na Facebooku to bude rovnaké. Kvalitou ma v tej dobe nenapĺňala žiadna skupina. Tak vznikla - Chaty, chalupy, záhrady, balkóny a všetko, čo si do nich vyrobíš sám.

Ak si plánuješ založiť skupinku, tak porozmýšľaj čo Ťa baví, čo rozširuje Tvoje vedomosti a posúva ďalej, čo zaujíma ľudí v Tvojom okolí a nájdeš tému, ktorej sa môžeš venovať.

2. Obsah príspevkov

Obsah príspevkov je veľmi podstatný, pretože ľudia, ktorí prichádzajú do skupiny a majú záujem o informácie a fotografie, ktoré im niečo nové a zaujímavé povedia. Sociálne siete sú presýtené reklamou, súťažnými príspevkami „Zdieľaj a vyhraj“, hoaxami, a rýchlymi radami „jedna pani povedala“. Tomuto som sa chcela naozaj vyhnúť. Sme s tým zahlcovaní najmä na Facebooku dennodenne. Preto volím obsah príspevkov len z overených zdrojov a stránok, ktoré si dávajú záležať na poskytovaných informáciách. Obrázky z Instagramu a Pinterestu, ktoré sú plné inšpirácií. Nielen s tematikou zo sveta, ale hlavne lokálne chaty, chalupy, záhrady, ktoré lákajú naše duše tradíciami, farbami, slovenskou flórou a privolávajú, čo je v nás akosi zakorenené. Rovnako sa teším, že ľudia sami pridávajú svoje vlastné príspevky.

Ak teda túžiš po zaujímavej skupine, venuj svoju pozornosť obsahu a kvalite.

3. Pestrosť

Pestrosť súvisí s obsahom. Venovala som pozornosť, na čo sa ľudia pýtajú, čomu sa chcú venovať. Preto časom stránku obohatili príspevky od ostatných nielen ohľadom tvorivosti v záhrade, vzhľadu chát a chalúp, ale aj príspevky ako zvládnuť niektoré technologické postupy, ako si poradiť so škodcami, aké bylinky sú v ktorom období aktuálne na zber a ich použitie, príspevky dizajnu, príspevky ohľadne dekorácií a remeselnej tvorby. Rovnako pribudli príspevky predaja chát a chalúp, predaja starožitností a nábytku. Pestrosť súvisí so záujmom, ale treba ju trošku korigovať. O tom však v ďalšom bode.

Ak chceš, aby Tvoja skupinka, alebo stránka bola pestrá, počúvaj ľudí, venuj sa všetkému, čo ich zaujíma a na čo sa pýtajú, buď otvorený možnostiam rozširovania tém.

4. Nastaviť pravidlá a adminovanie

Tu nastala asi moja prvá chyba v adminovaní. Na začiatku som nenastavila žiadne pravidlá. Jediné, čo som uviedla je pravidlo Slušného správania. Človek sa učí na vlastných chybách a pravidlá sa vyprofilovali postupom fungovania stránky, požiadavkám ľudí a podľa vzniknutých nepríjemných situácií a konverzácií. Pravda je taká, že to stojí veľa úsilia, pozitívnej energie. Potrebovala som upraviť hranice pri uverejňovaní príspevkov od realitných kancelárií, pretože stránka začínala byť viac ponukou o realitách, ako kreatívnou stránkou. Vtedy, ako keby to tak naozaj malo byť, sa mi ozval Jožko z Bydo.sk – realitného portálu, kde môžu ľudia zdarma inzerovať svoje inzeráty, či ide o súkromnú osobu, alebo realitnú kanceláriu. Bydo.sk má svoju Facebookovú skupinu a rovnako partnerskú skupinu, s ktorou spolupracujem – Chaty, chalupy na predaj a prenájom. Vytvorili sme týmto spoluprácu – barter. Tým som zlimitovala neželané zahlcovanie stránky inzerátmi. Uvádzam to ako príklad, ako si vieš nastaviť pravidlá aj iným spôsobom, v konkrétnych krokoch.

V podstate je to beh na dlhé trate, ktorý nemá cieľ, každodenná práca, za ktorú nedostanete žiaden plat a ani ocenenie.

Ak chceš, aby Tvoja skupina mala isté pravidlá, treba ich nastaviť hneď v začiatku a oboznámiť s nimi všetkých členov. Adminovanie Ti zaberie veľa z voľného času, ale je nevyhnutnou súčasťou, ktorá pridáva na kvalite.

5. Zapojenie ľudí – aktivita

Väčšina ľudí príde na stránku, chce si oddýchnuť, zabudnúť na stres a realitu, hľadá inšpiráciu, chce si prečítať zaujímavé články, chce snívať o pohode na chate a chalupe, v záhrade, či na balkóne... myslím, že to je to, čo robí stránku príťažlivou. A ako zapojiť ľudí z „gauča“? Napríklad som oslovila členov, či mi nepomôžu s titulnou fotkou stránky, obmieňam ju z reálnych fotiek od členov, ktorí mi dali súhlas. Ďalším krokom môže byť prepojenie sociálnych sietí, kde sa môžu ľudia zapájať. Ja som prepojila Facebook, Instagram a Blog. Nápadom nedávajte brzdu. Môžete zadať otázku, kde potrebujete poradiť overený postup, alebo môžete osloviť ľudí, či Vám môžu pomôcť s moderovaním stránky. Zadanie zaujímavých ankiet môže tiež zatraktívniť aktivitu v skupine a môžete získať názory viacerých členov.

Ak chceš, aby stránka žila, treba aktivizovať a udržiavať vzťahy so svojimi členmi v rámci sociálnej siete.

6. Tolerancia a hejteri – úprimnosť

Som intolerantná na intoleranciu. Bodka. Haters gonna hate. Hejteri budú vždy nenávidieť. Vždy budú písať negatívne komentáre, vždy budú presadzovať len ten svoj „jedinečný a správny názor“ ohľadom vkusu, vedomostí, pravidiel, názorov. Je to Tvoja skupina, určuj si sám, akých ľudí v nej máš. Akých ľudí si vpustíš dnu a budú tvoriť atmosféru na stránke. Stretla som sa s tým, že za týždeň riešiš možno 10 negatívnych ľudí, ale 500 ďalších Ťa podporuje v tom, čo robíš a že to robíš správne. U mňa je najdôležitejšia úprimnosť, viera v ľudskosť, ohľaduplnosť, priateľstvo, harmónia vo vzťahoch. Úprimnosť v tom, čo robím, v tom, čo žijem, že slušnosť je nielen v mojom súkromnom živote, ale aj v tejto skupine.

Ak sa chceš vyhnúť hejterom, nevyhneš sa. Nenechaj sa znechutiť, rob pravidelnú očistu skupiny, venuj sa ľuďom, ktorí Ti dávajú podporu a baví ich to, čo robíš. Určite je ich viac, ako negatívnych. Ak už si vyčerpaný, vypni sa na pár dní zo sietí a daj si offline diétu.

Prečítajte si tiež:

Iné blogy: